Przedstawiam opis zaplanowanych ( a później zrealizowanych) kroków pracy z dziećmi w ramach zajęć żeglarskich organizowanych nad krakowskim zalewie Bagry.
CELE: Nabycie przez dzieci podstawowych umiejętności żeglarskich /pływanie w polwietrze i zwrot przez sztag/ Nabycie przez dzieci podstawowej wiedzy żeglarskiej /wiatry, budowa optimista, węzły/ Zainteresowanie dzieci i rodziców żeglarstwem
PIERWSZE SPOTKANIE - przedszkole: żaglówka z żaglem i osprzętem, liny, ksero optimista, cukierki, kredki, teczki papierowe dla każdego dziecka. Ogólna pogadanka na temat żeglarstwa: co to jest żaglówka, jak nazywa się ktoś kto pływa na żaglówce, gdzie można pływać na żaglówce, co jest nam potrzebne aby płynąć żaglówką,. II Budowa Optimista /żaglówki/ z określeniem czemu służą poszczególne elementy. Zabawa z odnajdywaniem określonych elementów żaglówki /punktowanie – cukierki/. Kolorowanie schematu Optimista z opisanymi podstawowymi elementami budowy. III Nauka wiązania węzłów: ósemka. Zabawa kto najszybciej zawiąże węzeł /cukierki/ Prezentacja innych rodzajów węzłów: ratowniczy, *****owniczy, płaski. IV Pytania, zachęcenie dzieci do następnego spotkania, zakończenie.
DRUGIE SPOTKANIE - Bagry: kiełbaski. I . Zabawa na optimistach: osady trzyosobowe dwie osoby wiosłują jedna steruje – zmiany /bez żagla/ . II Zabawa na opimistach: pływanie na samym sterze. III Nauka pływania w polwietrze z instruktorem 2 – 3 osoby /trzymanie kursu, zwroty przez sztag samym sterem/ pozostali pływanie na wiosłówce /zmiany co około 30 minut/, motorówce IV Składanie żaglówek, podsumowanie zajęć, grilowanie, zakończenie.
TRZECIE SPOTKANIE – Bagry: słodycze I. Składanie żaglówek, przypomnienie materiału z poprzednich zajęć. II Nauka pływania z instruktorem 2 –3 osoby /trzymanie kursu, zwroty przez sztag z samym sterem, zwroty przez sztag z szotami. Pozostali zadanie plastyczne: malowanie żaglówek pływających po wodzie lub pływanie na Omedze w zależności od warunków pogodowych/ III Składanie żaglówek, klarowanie Omegi, podsumowanie zajęć, rozdanie cukierków.
CZWARTE SPOTKANIE – Bagry: małe upominki, farby, kartony. I. Składanie żaglówek, przypomnienie zasad prowadzenia żaglówki i zwrotów przez sztag /próby w optimiscie na brzegu/. II Pływanie z instruktorem na opimiscie /pełna technika zwrotu przez sztag/, następnie przejście do samodzielnego pływania z instruktorem na brzegu lub w motorówce. Pozostali praca plastyczna lub pływanie na Omedze. III Składanie żaglówek, podsumowanie zajęć, rozdanie upominków.
PIĄTE SPOTKANIE – Bagry: aparat cyfrowy, I. Składanie żaglówek, przypomnienie zasad prowadzenia żaglówki i wykonywania zwrotów przez sztag /próby na brzegu/. Pływanie z instruktorem a następnie samodzielne pod nadzorem – połowa grupy /zdjęcia/, druga część pływanie na Omedze lub pływanie na wiosłówce w zależności od wiatru. Grilowanie rodzinne, udzielenie pochwal wręczenie dyplomów wraz teczkami.
mgr Grzegorz Walasek nauczyciel w-f w szkole podstawowej instruktor żeglarstwa
|